Cheltuielile de constituire sunt cheltuieli ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati.
Printre acestea se pot enumera :• Cheltuieli de inscriere si inmatriculare;
• Cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni;
O entitate poate sa recunoasca aceste cheltuieli ca si active, caz in care se inregistreaza ca imobilizari si se amortizeaza pe o perioada de maxim 5 ani, sau dimpotriva, poate sa le recunosca ca si cheltuieli , in clasa 6.
Exemplu – recunoasterea ca si imobilizari
Pentru constituirea unei societati comerciale se efectueaza cheltuieli in suma de 800 ron , cuprinzand taxele achitate la Registrul Comertului, cheltuieli cu onorariile avocatilor, etc.
Dupa obtinerea certificatului de inregistrare se fac urmatoarele inregistrari in contabilitate:
1 . Subscrierea capitalului social :
456 “Decontari cu asociatii privind capitalul ” = 1011 ” Capital subscris nevarsat ”
2. Varsarea capitalui social
5121″ Conturi la banci in lei ” = 456 ” Decontari cu asociatii privind capitalul ”
3. Capitalul trece de la “nevarsat ” la “varsat “
1012 ” Capital subscris varsat ” = 1011 ” Capital subscris nevarsat ”
4. Inregistrarea cheltuielilor de constituire :
201 ” Cheltuieli de constituire” = 404 ” Furnizori de imobilizari ” 840
5. Amortizarea lunara a cheltuielilor de constituire (presupunem ca se amortizeaza pe 2 ani : 840 ron/2 ani = 420 ron/an; 420 ron/12 luni = 35 ron/luna )
6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor ” = 2801 ” Amortizarea cheltuielilor de constituire ” 35 ron
6. Dupa trecerea celor 2 ani, cheltuielile de constituire se scot din evidenta, astfel :
2801 “Amortizarea cheltuielilor de constituire ” = 201 ” Cheltuieli de constituire ” 840 ron
[…] Pentru detalii suplimentare puteti consulta si exemplul anterior […]